Ambassadör för Webbstjärnan!

Jag har den stora äran att få vara ambassadör för Webbstjärnan vilket innebär att jag är behörig att utbilda andra kollegor i bloggande via bloggverktyget WordPress. I veckan ska jag ha premiär, jag ska hålla i min första workshop. Det ska bli otroligt spännande och utmanande. Min förhoppning är att jag ska kunna inspirera och sprida kunskap om vilket bra verktyg och hjälpmedel bloggandet är i klassrummet. Den största utmaningen är att övertyga om att de ska gå all-in och våga satsa till hundra. Det kan vara lite tufft i början, kräver fullständigt engagemang och stjäl mycket kraft och tid men det ger så mycket i slutändan. Som lärare måste en släppa lite av kontrollen och låta kaoset bli kreativt vilket i sig gör eleverna delaktiga i sitt eget lärande. Det är när eleverna själva vill och kan se bloggen som sin portal för lärandet och de förstår att deras lärande är synligt för andra som bloggande når sin höjdpunkt. I mina bloggande klasser har det var och varannan dag kommit förslag och önskningar från eleverna om vad vi kan använda vår blogg till. Vi har skrivit loggbok, publicerat bilder och berättelser samt faktatexter som sedan bedömts av klasskamrater med stöd av ”Two stars and a wish”. Bloggen har samlat redovisningar, prov, läxor och varit ett enormt stöd vid bedömning, summativ till viss del men framförallt formativ. Kopplingen till mål, centralt innehåll och kunskapskrav har fått en väl synlig plats och elever samt föräldrar har kunnat vara med och följa kunskapsutvecklingen. Det är när elever kommer ivriga på morgonen och frågar: ”Vad kan vi göra på bloggen i bildämnet som är kopplat till den blå boken?” som all tid och kraft får sin belöning. Den blå boken är förstås Lgr11. Självklart har jag några särskilda favoriter. En elev frågar om vi inte kan göra frågor på bloggen och kolla vad vi gillar mest. Absolut! Så varje vecka har vi haft en undersökningsfråga på bloggen som någon elev varit ansvarig för. Det kan tex vara ”Vilken dricka tycker du bäst om?”. Frågan görs i ett tillägg 0ch vi hade då fyra alternativ att välja mellan, cola, fanta, mjölk, saft. Eleverna fick till läxa att rösta på sin favorit och som redovisning gjorde vi stapeldiagram. Här fick vi in så mycket av förmågor, centralt innehåll och kunskapskrav att det som från början var en kul grej blev till en källa av bedömningsunderlag. Det finns otaliga exempel på hur bloggen blev centrum för lärande i mina bloggande klasser och hur engagerade eleverna blev och hur fantastiskt roligt det var. Kanske var det ändå hur den krympte gränserna mellan hem och skola och hur vi kommunicerade genom den och på så vis lärde om hur vi ska uppföra oss på nätet som var den stora vinsten. På fyra år tog jag bort en enda olämplig kommentar och den var inget påhopp eller kränkande utan mer utlämnande om eleven själv. Självklart fick vi kunskap om upphovsrätt och blev källkritiska på köpet. En annan vinst som är nog så viktig är den respons vi fått från, inte bara föräldrar utan även andra släktingar men också helt utomstående. Att bli sedd i sitt lärande, hur viktigt är inte det?

Det finns otaliga sätt att använda blogg på i skolan och det är viktigt att en väljer det sätt som passar för en själv och sin grupp. Att ha klassblogg skiljer sig ganska mycket mot att driva en ämnesblogg till exempel. Det får inte bli ett måste, ett ok utan det ska vara förknippat med lust, delaktighet och kreativitet. Det kan bli ganska tufft ibland, när det tekniska strular, texter försvinner i cyberspace eller kaoset uppstår men det är också kunskap och träning av förmågor. Allt går inte på räls och vi lär oss mer av våra misstag än något annat.

Kommentera